Exhibitions

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PERIGEE TEAM PROJECT 2022
숏—폼 Short—Form

2023.01.06. FRI ~
2023.02.11. SAT

<곧, 휘발될 현재, 다가올 과거, 누적될 미래>
추성아

전시 《숏—폼(Short—Form)》의 출발은 포스트-펜데믹 이후 등장하기 시작한 비물질화된 전시 형식에 대한 고민에서 비롯되었다. 예컨대, QR 코드는 전시에 가장 많이 침투한 매개체로 신체와 가상 공간, 그리고 물리적 공간의 경계가 모호해면서 디지털 기술이 보다 용이한 형식으로 일상에 투입되었고, 창작자와 관객은 대상과 이미지를 경계없이 인식하게 되는 전환점을 맞이하였다. 여기서 전시는 비물질 매개 코드가 담보하고 있는 자기생산적 행위를 스스로 제공하고, 공유하고, 흡수하고, 수용해버린 신체의 연장이자 일부가 되어버린 기술적인 지점을 고려하게 된다. 많은 것들이 물리적으로 단축된 과정에서 우리가 쉽게 놓칠 법한 감각은, 시간성 위에 흩어져 화각에 들어오지 않는 다크 필드(Dark Field)와 분명하게 먼저 인식되는 브라이트 필드(Bright Field)의 영역¹처럼 전시장에서 관객 주변을 통과한다. 이때, 신체와 거리를 두는 반면에 신체를 배제하고 대상을 인식할 수 없듯이, 시간을 점유하고 있는 기초적인 요소를 모색한다면 오늘날의 가장 사적이면서 공적인 비물질의 공간 위에 우리의 일상과 혼재된 요소들을 염두하는 것에서부터 시작할 수 있다.

2022 페리지 팀프로젝트는 스스로의 감각을 의심하는 것에서 출발하여 노이즈라는 소리 객체의 구조화를 통해 “들려주기 위한 행위”와 “듣게 만들기”를 ....

The Present to be Volatilized, the Past to Come, the Future to Accumulate, Soon
Sungah Serena Choo

The exhibition Short—Form began with a reflection on the dematerialized exhibition format that started emerging in the post-pandemic situation. For example, QR codes are the medium that has penetrated the most into exhibitions. As the boundaries between the body, virtual space, and physical space have become blurred, digital technology has been introduced into daily life in a more convenient format. Creators and audiences have reached a turning point in recognizing objects and images without boundaries. At this point, exhibitions consider the technological concerns at which the self-productive acts of immaterial and intermediary codes have become an extension and part of the body that has provided, shared, absorbed, and accommodated itself. In the process where many things have become physically reduced, there are certain senses that we might easily miss. These senses pass through the periphery of the audience in the exhibition space like the ‘dark field,’ which is scattered over temporality and does not enter t....