Exhibitions

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PERIGEE ARTIST #23 김인배
사랑, 기억하고 있습니까

2020.09.10. THU ~
2020.11.14. SAT

<선 사용법>
신승오(페리지갤러리 디렉터)
김인배는 지금까지 다양한 방식으로 인체를 변주하는 작업을 선보여 왔다. 그렇지만 이는 인간이 가지고 있는 감정이나 내면의 심리상태를 재현하기 위한 것이 아니라 하나의 주체로서 눈앞에 있는 객체를 어떻게 지각하고 인지하는가에 대한 탐구이다. 이를 위해 작가는 전시를 구성하는 설치 방식까지 고민하여 왔다. 그의 전시 설치는 작품들이 구조적으로 대구(對句)를 이루는 잘 구성된 무대 연출을 보는 듯 하다. 이와 같은 작업과 전시 방식에서 우리가 인식하게 되는 것은 객체를 인지하기 위한 시각적 도해는 학습된 경험, 지식 같은 관례에 의존하기에 곧 한계에 봉착한다는 점이다. 따라서 이러한 전시 구성은 기존의 지각 방식에 혼선을 불러오고 분산시켜 온전하면서도 불안정한 상황을 만들고자 하는 작가의 의도를 보여준다. 이렇게 그가 전시장에 배치하는 작업들은 각자의 고유한 위치를 점유하고 있지만 하나에 집중되는 것 보다는 서로 유기적으로 연결되면서 이내 흩어져 버린다. 그리고 이러한 이어짐은 우리를 어떤 목적성을 가진 결론으로 도달하기 위한 통로가 아니라 오히려 미궁으로 이끈다. 이와 같이 김인배의 작업은 우리가 시각을 통해 지각하는 것이 어떻게 무엇이 되는가에 대한 지속적인 관심을 보여준다. 대표적으로 예전 전시였던 《점, 선, 면을 제거하라》(2014)는 인간의 시각적 관념으로 설정해 놓은 기본단위인 점, 선, 면으로 객체를 인식하는 것이....

<How to Use Lines>
Seung Oh Shin (Director of Perigee Gallery)
Inbai Kim’s works have involved variations of the human body in a wide range of ways. Even still, they are not meant to represent inner emotions or psychological states; they are intended to explore how a subject perceives and recognizes an object before one’s eyes. To achieve this, Kim has concerned himself with how to install his pieces in venues. The method he uses usually results in well-constructed stage settings as if he were structurally forming an antithesis. Recognizable in his work and exhibition method is the fact that any visual illustration to perceive objects soon comes up against a limitation because it depends on conventions such as learned experience and knowledge. As a result, this work configuration arouses some confusion in its preexisting way of perception and signals the artist’s intent to bring about a normal yet unstable situation through a distributed arrangement. Each work he displays in this way occupies its own arena but they soon scatter instead of coming together at a single point since they are organically assoc....